Ako podniky vytvárajú hodnotu v novej ekonomike:
„Prvým znakom, o ktorom nevieme, čo robíme, je posadnutosť číslami.“ ~ Johann Wolfgang von Goethe
Tu je to, čo by sme mohli nazvať číselný problém. Povedzme, že vás zaujímajú zásoby nových médií. Je rok 1993 a narazíte na vyspelú internetovú spoločnosť – v súčasnosti sa to nazýva XYZ Corporation.
Sídli v Dulles vo Virgínii a má iba 124 zamestnancov. Čistý príjem má 4,3 milióna dolárov z ročných príjmov 31,6 milióna dolárov. Jeho trhová kapitalizácia? Iba 168 miliónov.
Málokto venuje XYZ akúkoľvek pozornosť a nie je divu. „Pod veľkými stromami nič nerastie,“ povedal raz niekto. XYZ sa nachádza v tieni nejakých obrovských kmeňov, z ktorých každý má zdroje, aby ľahko vyhnal XYZ zo svojho nebezpečného ostrieža. Jedným z týchto stromov je spoločnosť, ktorú budeme volať ABC Corporation.
ABC je newyorský multimediálny gigant s tržbami 13,1 miliárd dolárov, čistým výnosom 86 miliónov dolárov ročne a trhovou kapitalizáciou 10,9 miliárd dolárov.
Takže ste tu, v roku 1993, a otázka, ktorá pred vami stojí, znie: Do ktorej spoločnosti budete investovať? Správnym výberom – ako ste pravdepodobne uhádli – by bol XYZ, lepšie známy ako America Online Inc.
Začiatkom roku 2000, o sedem rokov neskôr, sa AOL rozrástla na popredný svetový on-line server s trhovou hodnotou 169,6 miliárd dolárov. V roku 1999 dosiahol zisk 1 miliardu dolárov pri príjmoch 5,7 miliardy dolárov.
Medzitým ABC, inak známy ako Time Warner, Inc., veľký strom, ktorého tieň nedokázal zastaviť rast AOL, mal k 1. januáru 2000 trhový strop 93 miliárd dolárov. Výnosy na konci tretieho štvrťroka 1999 boli 23,5 miliárd dolárov s čistým výnosom 1,2 miliardy dolárov.
Keby ste investovali 1 000 dolárov do AOL pri otvorení obchodovania v januári 1993, do konca roku 1999 by to narástlo na statných 332 057 dolárov. Medzitým by rovnaká suma investovala do Time Warner – spoločnosti v tej dobe s takmer 500-násobkom predaj AOL a 24-násobok čistého príjmu – bude stáť 4 944 dolárov.
To znamená, že keď AOL a Time Warner, len 10 dní do nového milénia, oznámili svoj úmysel zlúčiť sa, AOL bol predurčený stať sa dominantným partnerom obrovskej novej spoločnosti.
Ďalšia otázka: Ako si mohol byť dosť svedomitý už v roku 1993, aby si si vybral malý America Online cez powerhouse s názvom Time Warner? Čo ste mohli vedieť o AOL, ktorý vás mohol priviesť k tomu, kam umiestniť svoje peniaze?
Možno ste už do začiatku investovali do spoločnosti, ak ste identifikovali a pochopili hodnotu všetkých aktív, ktoré tvorili jej činnosť – nielen tehly a malty a finančné aktíva zobrazené v súvahe, ale aj nehmotný majetok, ktorý je tradičný účtovníctvo skoro ignoruje.